4. 3. 2012 Tomáš Pospíchal

Rozhovor s Fatal1tym

Jako další překlad rozhovoru se slavnou osobností elektronického sportu si náš adept na redaktora Michal Horák připravil opravdovou lahůdku. Jedná se totiž o rozhovor se samotným Jonathanem „Fatal1ty“ Wendelem. Myslím, že není nutno dlouze představovat jednu z největších legend Quake 3 komunity a stříleček obecně.

Vplížíš se někdy do Quake Live pod nějakou falešnou přezdívkou? Jak na tebe působí tento předělaný Quake 3?

Falešnou přezdívku moc nepoužívám. Obvykle používám svoji pravou přezdívku a hraju CA, nebo FFA. Quake Live přitáhl spoustu “oldschool” hráčů zpět na Quake scénu, ať už k soutěžnímu hraní, nebo jen pro zábavu.

Kdyby ID software vydali Quake5, přál by sis, aby to bylo spíše jako Quake World?

Měl jsem rád hru PainkilleR, protože byla hodně podobná Quake World. Rychlá a akcí nadupaná střílečka s akrobatickými souboji. Dle mého názoru, railgun Quake zpomalil. Čím rychlejší hra je, tím je obtížnější a herní zážitek je o to více vzrušující. Taktiky typu Hit&Run jsou opravdu nudné. Takže kdyby Quake 5 byl jako Quake World, bylo ty to úžasný!

Koukal jsem na tvoji aktivitu na facebooku a všiml jsem si, že pořád hodně cestuješ po městech. Ještě tolik soutěžíš?

Hodně cestuju a propaguju Fatal1ty Gaming Gear se svými partnery. Pořádám hodně exhibicí a exhibičních zápasů s ostatními hráči. Mé poslání se prakticky přesunulo k byznysu. Pomáhám hráčům zlepšit jejich herní zážitek pomocí produktů, které jsem vyvinul s odhodláním a znalostmi, které jsem získal soutěžením přes dvě desetiletí.

V jakém stavu se podle tebe momentálně nachází profesionální hraní s porovnáním před deseti lety?

Zdá se, že si vede extrémně dobře. V dnešní době se hry hrají spousty jinými způsoby v porovnání s turnaji v minulosti. Dnešní hráči si našli různé cesty, jak si vydělat peníze hraním. Například díky sponzorům, turnajům, nebo streamováním. Je skvělé vidět, že si jednotlivý hráči získávají vlastní identitu a nejsou jenom hráčem v týmu.

Držíš světový rekord v počtu zabitých protihráčů za hodinu (Duben 2009). Co na to řekneš, až ti to přečtou před nebeskou bránou?

Udělal jsem, co jsem musel. (:

Je možné aby si začínající hráči v ESPORTU vydělali?

ESPORT je stejný jako normální sport. Pouze ti nejlepší se dostanou na vrchol a pouze ti tvrdě pracující a oddaní si najdou svoji cestu k výdělku.

Kdo je podle tebe ten nejzajímavější hráč současnosti a můžeš nám říct proč?

Já vždy fandím hráčům, co jdou do toho naplno. Přišel jsem na to, že každý hráč je zajímavý, protože každý má svůj vlastní příběh, jak se dostal tam, kde je.

Na jakou hru naprosto kašleš?

Jestli jsi chtěl říct, v jaké hře jsem opravdu špatný, tak je to jakákoliv karaoke hra. Neexistuje nic, co by mi pomohlo lépe zpívat.

Jak plyne čas, tak se herní grafika stává komplexnější a picmip_16 se stalo věcí minulosti. Jaký typ her přitáhne velkou sledovanost ESPORTU za západě?

Momentálně mě opravdu baví hrát Battlefield 3! Ta hra je úžasná, protože tu jsou vzdušné souboje se stíhačkami, bitvy tanků proti tankům a pěchoty proti pěchotě. Nakonec se všechny 3 tyto aspekty ovlivňují mezi sebou! Je to jako mít tři hry v jedné.

Konvenční duelové soutěže dominovaly se svými prizemoney již od profesionalizace hraní. Umíš si představit, že je týmové hry v budoucnu nahradí?

Myslím, že už se tak stalo. Opravdu velké peníze pro duelové hry šly stranou a přesunuly se k týmovým hrám.

PC Gamer UK nedávno recenzovali Battlefield 3 a dali mu 80%… Byl jsem na ně tak naštvaný, že jsem jim napsal dopis. Jaké skóre bys dal BF3 ty?

BF3 je tak dobrý, jak to jen v tomto herním žánru jde! Nic jako BF3 tu není. Máme možnost si vyzkoušet spoustu různých druhů herních zážitků v jediné hře (pěchota, spousty bojových vozidel a letecké jednotky). Je úžasné, že našli způsob, jak propojit toto všechno dohromady. Udělali hru, která k tomu všemu vypadá naprosto úchvatně. Miluju to!

Všiml jsem si, že tvůj bratr taky hraje BF3. Je tato hra něco, u čeho si odpočineš, nebo je to něco, co bereš vážně?

Já beru všechno vážně. Když hraju jakoukoli hru, chci v ní dominovat!

Vždy budu mít slabost pro Q2DM1 a většinu map z Quake 3. Jaké jsou tvé nejoblíbenější mapy a proč?

Původní Tourney4 byla úžasná mapa.  I když byla překvapivě záludná na tak velkou, širokou a otevřenou mapu.

Jaký byl tvůj nejlepší duel, který jsi kdy odehrál?

Finále ve World Tour proti voO.  Tehdy šlo o všechno. Musel jsem se probojovat ze skupiny poražených. Mám pocit, že jsem se chopil své šance, když na tom záleželo nejvíce. Pamatuju si konkrétní souboj ve třetím kole na mapě Psycho. Šli jsme do prodloužení za stavu 4-4 a já trefil 7 ran v řadě, přičemž Vo0 se netrefil ani jednou a já jsem získal kontrolu. Vyhrál jsem tuto mapu. Další mapa byla Meatless, což byla moje oblíbená. Výhrou na Meatless jsem vyhrál celý zápas a $150,000.

Jaký zápas byl tvůj vůbec nejdůležitější?

Mám pocit, že výhra v Unreal Tournament 2003 na MTV True Life mě opravdu proslavila. Kdyby jsem toto nevyhrál, tak si myslím, že spousta věcí by se v mém životě odehrála jinak.

Thresh má svůj config zakopaný v kódu Quake2. Stačí napsat “Exec thresh.cfg” a zjevně se ten config nahraje. Mimo to, že je tvé jméno na spoustě počítačů světa, byl jsi zvěčněn i v kódu nějaké hry?

iD software mi vždy říkali, že by to pro mě udělali, ale nikdy jsem si za tím nešel. Po QuakeCONu 1999, můj kamarád DieharD dostal svůj config do testovací verze Quake 3 za výhru jejich prvního turnaje.

Mám základní desku Fatal1ty, která se mi rozbila pádem na zem. Mám ti jí poslat?

Haha. Ne, to by jsi neměl. Měl by jsi jednat s mými licencovanými partnery přímo.

Thresh o tobě jednou řekl (v rozhovoru pro ESReality)… “Fatal1ty má spíše metodický styl hry, přičemž já se snažím se přelstít protihráče.“…  Také mluvil o své pomalejším, strategickém stylu hry. Je možné, že takovýto styl může odolat divokému stylu, který většina progamerů dnes používá? Zkrátka… myslíš si, že bys porazil Threshe, kdybyste oba byli na vrcholu svých sil?

Mám pocit, že jsem hrál tak, jak to bylo nutné k vítězství. Jestliže určitý metodický styl je 100% účinný, tak proč ho nepoužít? Jak se hráči zlepšovali ve všech aspektech hry, musel jsem měnit svůj herní styl, abych vyhrál.Quake se za ty léta hodně vyvinul, takže žádný herní styl není neprůstřelný. Za svojí herní kariéru jsem hrál spousty her a každá se hraje jinak. Pokud zkusíš používat Quake 3 taktiky v PainkilleR, není možné vyhrát. Já to zkusil a nefungovalo to. Musel jsem být agresivnější a dělat divočejší rozhodnutí. Dokonce jsem musel změnit své nastavení na “no accel”, abych hrál s optimálním nastavením. A ohledně zápasu mezi mnou a Threshem?  To se nejspíš nikdy nedozvíme. Thresh byl skvělý hráč a rád jsem sledoval jeho hry, když mi bylo 15 – 16 let.

Máš nějaké rady pro „profi“ hráče na vzestupu? Jsou zde nějaká úskalí, která tu před deseti lety nebyla?

Být dobrý nestačí. Vyžaduje to veškeré odhodlání, aby jsi se dostal na svůj herní limit. Navíc je důležité být dobrý ve všech  odvětvích svého života, ne jen v hraní.

ESReality zůstalo věrné tomu nejvíc hardcore hraní. Koukneš občas, co se děje na ESR fórech?

Vždy jsem rád četl ESR. ESR bylo pro mě vždy domovem, kam jsem si chodil pro novinky. Vždy mě bavilo číst komentáře.

Jsi hráč cyklista?

Když jsem byl mladší, tak jsem jezdil na kole, ale nejsem ani z daleka na tvé úrovni.

A nakonec Jonathane, než mě komunita ESR roztrhá za podlézání… Dá se říct, že je Cooller lepší v Quake 3 než ty? …

Cooller je cool, ale ne TAK cool!

Zdroj: http://www.thegamingcyclist.blogspot.com

Tomáš Pospíchal

v progamingu se pohybuje jako šéfredaktor klubu eSuba a projektu Hitpoint. V budoucnu by se chtěl plně realizovat pro elektronický sport.

Napsat komentář